Cash Management

… handler om at flytte likviditet fra hvor du har den til hvor du har brug for den!

Likviditetsstyring handler om, at have rette likviditet til stede på rette tidspunkt – og i rette valuta – ved at styre virksomhedens betalinger.

Rette likviditet er tilstrækkelig likviditet til at betale alle forudsete og uforudsete fordringer ved forfald.

Dette taler umiddelbart for en stor likviditets-buffer, men likviditet har omkostninger i form af rentemarginal til banken og likviditet er uproduktivt. Derfor skal pengene hellere reinvesteres og ud at arbejde end de skal parkeres som likviditet. Så likviditetsbufferen skal altså ikke være for stor.

Likviditetsstyring er særdeles vigtig. Hvis virksomheden har for lidt likviditet, så kan den ikke betale sine regninger ved forfald – med de deraf følgende konsekvenser.

Omvendt er det heller ikke godt, at have for megen likviditet. For likviditet er uproduktivt og dyrt og det øger balancen med deraf følgende dårlige nøgletal.

Working Capital Management

… handler om at optimere virksomhedens operationelle processer med henblik på at frigøre pengebindinger og på den måde optimere likviditeten.

Med god Working Capital Management kan virksomheden reducere behovet for arbejdskapital og således nedbringe behovet for rentebærende ekstern gæld.

Et lavt niveau af arbejdskapital giver “gratis” likviditet til virksomheden og større uafhængighed i forhold til bl.a. bankerne. Virksomheden har dermed mulighed for at reducere risikoen for at havne i en likviditetsklemme.

De tre åbenlyse “håndtag” at skrue på, for at nedbringe behovet for arbejdskapital og derved forbedre likviditeten er kunderne, leverandørerne og lagrene.

Gennemgang af
Cash & Working Capital Management

Formål

En Cash & Working Capital Management gennemgang via HCK Partners har til formål,

  • at optimere pengestrømmene
  • at nedbringe den rentebærende gæld
  • at forbedre likviditeten
  • at udnytte de eksisterende ressourcer bedre

Tidsforløb & Ressourceforbrug

Med mere end 25 års praktisk erfaring fra gennemførelse i flere hundrede virksomheder, koncerner og kommuner ved vi, at kunden typisk ikke har tid/ressourcer til flere projekter.

Derfor er der fire væsentlige ting, der kendetegner vores koncept:

  • Det belaster på ingen måde medarbejderne/organisationen før implementeringsfasen.
  • Projektet opdeles i relevante delelementer, der implementeres af de medarbejdere, der får glæde af de enklere arbejdsgange og de medarbejdere/afdelinger, der skal realisere de enkelte besparelsesområder.
  • Det er operationelt og organisationen ”bearbejdes på tværs”.
  • Den primære honorardel kommer først til udbetaling, når kunden har accepteret årlige/gentagne besparelser på minimum et modsvarende beløb, hvorfor der altid vil være tale om en nettogevinst for kunden.

Gennemførsel & Implementering

  • HCK Partners gennemgår et retvisende udsnit af kundens bank-, kasse-, debitor- og kreditorbilag samt politikker og forretningsgange uden deltagelse af kundens medarbejdere.
  • HCK Partners gennemfører samtaler med alle relevante medarbejdere hos kunden af ca. en times varighed.
  • HCK Partners udfærdiger et CWC-oplæg opdelt på følgende områder:
    • Banksamarbejde
    • Pengestrømme
    • Debitorer
    • Kreditorer
    • Indkøb, lager, produktion
    • Rente- og valutapolitik
    • Likviditets- og valutastyring
    • Periferiområder
  • Implementeringen påbegyndes med løbende opfølgning og måling af de opnåede resultater / besparelser samt likviditetsforbedring.

Resultat

  • Betydelige årlige besparelser
  • Klart forbedret likviditet
  • Enklere forretningsgange
  • Bedre udnyttelse af ressourcerne